Tour de Zemplén 2008
2008. május elseje és pünkösd szerencsés közelsége,
valamint az előre ledolgozott munkanap alkalmat teremtett, hogy a Dróthuszárok
a hosszú hétvégén 4 napos kirándulást tegyenek az ország keleti sarkában, a
Zempléni hegységben. A vadregényes hegyek, zöldellő völgyek, kialudt tűzhányók,
a nyugalmat árasztó gyönyörű táj, a domboldalra felkúszó szőlőültetvények,
múzeumok, kastélyok, várak, templomok, kis forgalmú utak sokasága várja a
kikapcsolódásra vágyó kerékpárost.
Néhány
évvel korábban a dróthuszárok közül már többen jártak ezen a vidéken. A
kellemes emlékek visszacsábították őket, hogy most újra bejárják a többiekkel
az akkori látnivalók helyszíneit és még ismeretlen helyekre is eljussanak.
1. nap
Május
első napján, a kora reggeli órákban 13-an, 5 autóval indultunk Budapestről,
hogy
Pálházán
a szállásunk az egymáshoz közeli Ulicska vendégházban
illetve az előző kerékpártúrán már megismert Kis - Kocsis vendégházban
volt. Két társunk a késői jelentkezés miatt már csak Nagyhután talált magának
szálláshelyet.
A vendégház birtokbavétele után visszaautóztunk a
bringákkal Sátoraljaújhelyre ahol a rendőrség közelében leparkoltunk, majd
nyeregbe pattanva a kollégiumáról és a Rákóczi várról nevezetes Sárospatak felé
vettük az irányt. A két város közötti 13 kilométeres szakaszt - egy rövid
városi részt leszámítva - a főút mellett vezető kerékpárút köti össze.
Sárospatak határában eltávolodtunk a 37-es főúttól és balra kanyarodva a vasúti
síneket keresztezve a Rákóczi vár irányába tekertünk. A várhoz vezető úton, az
élen haladó későn vette észre a bejáratot, fékezett, megállt és a mögötte
haladók, akik nem tartottak elég követési távolságot egymásnak csúsztak. Archie járt a legrosszabbul, kerékpárja nekiütközött a
járda szegélyének, ő pedig elesett. Intő jel volt, hogy jobban kell figyelni. A
szűkre szabott idő miatt csak a várat és környékét néztük meg, hiszen ránk várt
még Karcsa és Pácin egy - egy nevezetesebb épülete is.
Míg
a várral és a várkerttel ismerkedtünk, eleredt az eső. Szerencsére csak rövid
ideig tartott a kényszerű várakozás. A Bodrog hídján átkelve Pácin felé vettük
az irányt. Még alig mentünk pár száz métert amikor egy
derékszögű kanyarban Cooper csúszott el az esőtől nyálkássá vált úton és a könyökét lenyúzta. Mióta együtt
kerékpározik a csapat nem volt ennyi galiba, mint most rövid két órán belül.
Gyors elsősegély után, talán az
ünnepnek is köszönhetően, gyér forgalmú utakon folytattuk a túrát. Vajdácska
határában egy tábla tájékoztatott minket, hogy az Eurovelo
kerékpárútvonalon járunk.
A
következő település Karos határában az út bal oldalán, váratlanul egy honfoglalás kori temetőre
bukkantunk. Mint megtudtuk az országban az egyik
leggazdagabb honfoglalás kori régészeti lelőhelyénél állunk. A leletek sokasága
arra utal, hogy a X. század első felében a magyar nagyfejedelmek valamelyike -
ha épp nem a legnagyobb - és kísérete; vezérei, harcosai laktak e tájon. Az
ősök emlékét ma a Honfoglalás kori Régészeti Parkhoz tartozó rekonstruált
temető őrzi. Újabb hat kilométer kerékpározást követően megérkeztünk a
következő említést érdemlő látnivalóhoz, Karcsa román stílusú, 12-13. században
épült templomához.
Karcsa a Bodrogköz legrégebbi
települése. Elsőként 1186-ban említik, de már a honfoglalás előtt is lakott
volt. A falut körülvevő mocsaras, nádas terület megvédte a tatárok és törökök
dúlásától. A templomot faragott gránitkövekből építették és fazsindely tető
borítja.
A karcsai
templomról Tompa Mihály is megemlékezett.
Részlet a költeményből: "Vándor!
Bodrogközön megállj./ A csendes Karcsa partinál:/ Hol vándor eszterágok/ Lármás
seregbe gyűlnek,/ És hablakó búvárok/ Örvény ölébe tűnnek./ Hol a sirály
habokra csap,/ Gyorsan, miként a gondolat/ Midőn halászni megy:/ Ott látsz
álmélkodással egy/ Veres márványból alkotott/ Régi templomot."
A
Bodrogköz sík vidékén kerékpározva a távolban jól látszottak a Zempléni hegység
vadregényes csúcsai, amerre a következő napok túrái majd kanyarognak. Most
azonban még a karcsai templomtól négy kilométerre
elterülő Pácin nevezetessége a Bodrogközi
Múzeum előtt álltunk.
Műemléki értékét az adja, hogy
Magyarország legnagyobb, egyedülálló reneszánsz kastélya. Története
évszázadokra nyúlik vissza. A 14. században a tokaji vár tartozéka, a török
hódoltság után a Serédi, majd az Alaghy
család tulajdona. Birtokjogát 1571-ben a Mágóchy
család szerezte meg, a jelenleg is látható kastélyt 1560-1581 között építették.
A hajdani fényében pompázó kastély egyik fő nevezetessége a Bodrogköznek.
Már
a délután közepén jártunk amikor a múzeumot magunk
mögött hagyva, pár száz méter kerékpározás után balra kanyarodva elértük az elhagyatott magyar - szlovák határt.
Hála a schengeni határoknak, idén már nem kellett megállni a határátkelésnél.
Néptelen utakon jutottunk el az első szlovákiai magyarok lakta településre Nagykövesdre.
Miközben a falu felé kerékpároztunk, megpillantottuk a falu közepén, egy dombtetőn kiemelkedő vár
maradványait. Ez egy újabb meglepetés volt, ami az előkészületek során elkerülte
a figyelmünket.
említi először
oklevél, ekkor a Rátold nembeli Mátyás birtoka volt. 1287-től a Baksa
nemzetségé, akik a 13. - 14. század fordulóján várat építettek ide. A várat
először 1323-ban említik. Nagykövesd néven 1358-ban
említik először. A várat 1451-ben Giskra hadai foglalták
el, 1459-ben Mátyás király serege visszafoglalta.
Ettől kezdve többször gazdát cserélt.
Az 1500-as évek végén, kisebb megszakításokkal újból a Baksa nemzetségbelieké
lett, és az övék is maradt 1672-ig, amikor a birtokos Soós György
belekeveredett a Wesselényi-féle összeesküvésbe.
1673-ban a várat Coob
tábornok császári csapatai felgyújtották és elhagyták. Falai a 18. század első
felében még épek voltak, de kövei egy részét később a Szirmay-Fischer
család kastélya és a római katolikus templom építésénél elhordták.
A 18. század elején a Klobusitzkyak, majd részben Szirmay
Antal a tulajdonos. Később a Fischer család is résztulajdonosa lett. A 19.
század végén nagyrészt a Windischgrätz, Jósika és Gedeon családok birtoka.
1910-ben 1089, túlnyomórészt magyar
lakosa volt. 1920-ig Zemplén vármegye Bodrogközi járásához tartozott.
Velky
Kamanec, azaz Nagykövesd
után újabb magyarlakta településeken kanyargott a túra útvonala. Hamarosan
átkeltünk a Bodrogon átívelő hídon, majd egy forgalmasabb úton tekertük a pedálokat
Sátoraljaújhely felé. Egyik túratársunknak eszébe jutott, hogy gimnazista
korában ezen a vidéken járva megnézték
Innen
már csak néhány kilométer volt hátra Sátoraljaújhelyig, ahol a csak gyalogosok
és kerékpárosok által használható határátkelőn keresztül visszaérkeztünk az
autókhoz. Felraktuk az autók tetejére a kerékpárokat és visszaindultink
Pálházára. Andris és Archie bevállalta, hogy
Pálházára (+
2. nap
Bízva a javuló időjárásban, a második és harmadik
nap programját megcseréltük, és a füzérradványi kastély
meglátogatását a nap végére helyeztük át. Így reggel 9 óra után néhány perccel
elindultunk a füzéri vár irányába. Az odavezető 7 kilométeres út - hosszan
elnyúló emelkedőivel - hamar szétszakította a túrázókat és két-három fős
csoportokban érkeztek meg a vár lábánál található parkolóhoz. A várhoz gyalog lehet feljutni a néhol sziklás és
meredek szerpentinen.
Felérve
a huzatos várba a látvány kárpótlást nyújtott a fáradalmakért.
Várlátogatás
után a következő megállót a porcelánjáról nevezetes Hóllóházán
terveztük. Addig azonban még egy hosszú gurulás várt ránk vissza a füzéri
elágazásig, hogy aztán ismét egy rövid, de meredek emelkedőt leküzdve jussunk
el a porcelángyár múzeumához.
Hollóházán
a gyár múzeumában megcsodálhattuk a szebbnél szebb kiállított tárgyakat és a
közben kisütött nap simogató melegében megtartottuk az ebédszünetet.
A
folytatás Kéked - Abaújvár - Telkibánya - Bózsva - Pálháza útvonalon vezetett.
A lászlótanyai elágazásig folyamatosan felfelé
mentünk, majd következett a guruló szakasz Telkibányáig. A kis hegyi település után ismét emelkedni
kezdett a kanyargós út mintegy 2 kilométeren keresztül, ezt követte a hosszú
(10km) gurulás egészen Pálházáig. Nem mentünk vissza a szállásra, hanem egy kis
kitérővel megtekintettük a Károlyiak füzérradványi
kastélyát. A még megteendő út hossza és a kitérő valóságos távolsága között
némi eltérés mutatkozott, így a többiek szerint új mértékegység született: 1
Gábor =
A
kastély homlokzatát nagyjából felújították, a belső termei közül azonban csak
hét szobát hoztak rendbe. Még ebben az állapotában is látszik, hogy milyen
pompás épület volt fénykorában. A kastélytól
3. nap
Ez
a nap volt a túra király etapja, mind a nehézséget mind pedig a természet
szépségét illetően. Reggel a szokásos időben Kőkapu felé vettük az irányt. A
rossz minőségű aszfaltúton többször kereszteztük a kisvasút síneket, mígnem
balkéz felől egy sorompóval lezárt utat meg nem láttunk. Innen indult a hegyen
keresztül vezető 23 kilométeres szakasz. A sorompót megkerülve az
erdőben az összehajló fák lombkoronája alatt vezetett az 5 kilométeres emelkedő
a Gerendás rétig. Az sorompótól az út amúgy nagyon jó minőségű, mégis sikerült
egy defektet összeszedni. A legtöbb időt azzal töltöttük, hogy a meredek
völgyben csordogáló patakhoz lemásszunk, megkeresni a lyukat a gumin. Míg mi
hárman a kerékpárt szereltük a többiek elérték a hegy csúcsát és a Gerendás
réten pihenőt tartva, bevártak minket.
A
folytatásban hosszú gurulás következett. a kacskaringós szerpentinen egymás
után hagytuk magunk mögött a három településrészből álló Háromhutát (Újhuta,
Középhuta, Óhuta). A huták elágazásánál Regéc felé
kanyarodtunk. Ismét következtek az emelkedők egészen a Regéci várhoz vezető út
elágazásáig. Itt a szeles, de legalább napos fennsíkon ebédszünetet tartottunk.
A
folytatás ismét gurulás, aminek a vége egy hosszan elnyúló emelkedő volt,
így jutottunk el Fonyra. Kiértünk a védelmet nyújtó
hegy öléből. Ezt követően találkoztunk aznapi legnagyobb ellenfelünkkel a
Hernád völgyét felkavaró igen erős széllel. Mint tudjuk, a kerékpárosnak a szél
mindig szemből fúj, most sem volt ez másképp. Jellemzésképpen talán azt
mondhatnám, hogy lejtőn is tekerni kellett.
4. nap
Kora reggel felpakoltuk a kerékpárokat az autókra és
elindultunk Tokajba, hogy a hegyet körbekerekezzük és felkapaszkodjunk a
Kopaszhegy csúcsára is. Útközben elkezdett csepegni az eső feladva leckét, hogy
mit is tegyünk. A szemerkélő eső ellenére maradtunk az eredeti tervnél és
elindultunk Tarcal felé Bodrogkeresztúr érintésével. A 38-as utat magunk mögött
hagyva a szinte forgalommentes úton tekertük a pedálokat. Tarcalban tábla jelezte a TV torony
felé vezető utat. Megkezdődött 8 kilométeres kapaszkodás a Kopasz hegyre. Az
eső egyre jobban rákezdett és a haladásunkat a minősíthetetlenül rossz, kátyús,
gödrös út is megkeserítette. Nem sokkal dél előtt elértük a csúcsot. A látvány
most nem volt annyira lenyűgöző, mint reméltük. A lefelé gurulásban sem volt
sok örömünk, nagyon csúszott az út és a gödröket kellett kerülgetni. Ennek
ellenére a Kopasz hegy meghódítása méltó befejezése volt a négynapos
kerékpártúrának. Már csak egy rövid városnézésre maradt idő és mi is
besoroltunk a négynapos ünnepek után hazafelé tartó autók hosszú folyamába.