Az április végi 4 napos
hosszú hétvége ismét lehetőséget teremtett, hogy a Dróthuszárok idei harmadik
kerékpártúrájukra nyeregbe pattanjanak, a tudás kútjából hatalmasat
kortyoljanak, próbára tegyék kitartásukat, felfedezzék az Őrség és Vendvidék
még ismeretlen útjait, elkalandozzanak a szomszédos országok Szlovénia,
Ausztria földjére, akár csak őseink ezer évvel ezelőtt. Igaz mi nem zsákmánnyal
és rablott holmival tértünk haza, hanem újabb ismeretekkel gazdagodva az ottani
vidék gyönyörű képét emlékezetünkben megőrizve.
Szombat reggel 6 órakor
indultunk a nyugati végekre, előtte azonban a tervezett program mellé, ismerd
meg Budafokot autóból projektet iktattunk be egy otthon maradt hűtőtáska miatt. Útközben megálltunk a székesfehérvári Shell benzinkútnál, ahol csatlakozott
hozzánk egy útitársunk Kati. Most már három autóval szeltük a kilométereket.
Láttuk az előző nap leégett körmendi sajtüzem üszkös romjait és a következő
napok túraútvonalának néhány szakaszát. Az Őrség dombjainak emelkedőit elérve
némelyeket rettenet töltött el, hogy itt kell majd kerékpározni, míg másokat a
kihívás nagyszerűsége dobott fel. Nem sokkal 11 óra után megérkeztünk az ország
talán egyik legszebb pontjára, a Szlovén határtól 3 kilométerre fekvő
Kétvölgybe, a Tücsöktanya vendégházba, kerékpártúráink kiindulási pontjára.
Innen indultunk minden nap és estére ugyanide tértünk vissza. Ez a vidék a
csend és a nyugalom otthona, ahol reggel a tücsök ciripelése ébreszti a
vendéget, és egész nap hallani a madarak csicsergését. Néha, néha felnyerít egy
ló a házzal szemközti karámban és az ember lábához dörgölődzik a háziak
macskája. Az előzetes szállásfoglalás bonyodalmai következtében két helyen volt
a szállásunk. Bázisunk a Tücsöktanya vendégház volt, míg a társaság másik fele
a domb tetején álló Vendvidék vendégházban hajthatta nyugovóra a fejét minden
este. A két helyszín között
Tücsöktanya |
Felfelé az ösvényen |
Vend-vidék vendégház |
1. nap (itiner)
Az érkezést követő
kipakolás, a kerékpárok szállítás utáni menetkészségének helyreállítását
követően 13 óra körül elindultunk az Őrség egyik leglátványosabb műemlékéhez
Pityerszerhez. Bemelegítés képpen felkapaszkodtunk a már említett erdei úton és
a főútnál balra kanyarodva hamarosan Apátistvánfalva templománál találtuk
magunkat, amit ha megláttunk a következő napokban hol örültünk, hol
elszomorodtunk, attól függően, hogy melyik irányból közelítettük meg. Gurulni
akartunk rajta avagy fel kellett kapaszkodni rá. Most Orfalu, Farkasfa felé
kerékpározva a gurulás következett. A lejtőn a négy nap alatt
megdönthetetlennek bizonyult sebességi rekordot állított fel Viktor a maga
Jócskán
benne jártunk a délutánban, amikor elindultunk Pityerszerből a 11 kilométerre
fekvő festői szépségű Hársas tóhoz, amit a horgászok és fürdőzők örömére a
patak felduzzasztásával hoztak létre. Hat órát mutatott az óra amikor
visszaindultunk Kétvölgybe. A visszafelé vezető út a völgyben vezetett
mindaddig, míg fel nem tűnt a fejünk felett az apátistvánfalvi templomtorony
másik oldala. Ízelítőt kaptunk, hogy mi vár ránk majd minden nap hazafelé. Az
emelkedő próbára tette a csapatot, néhányan csak tolva a kerékpárokat és azt is
nehezen, jutottak fel a domb (hegy?) tetejére. Ezt követően csak rövid néhány
kilométeres gurulás várt ránk és ismét megérkeztünk Kétvölgybe.
2.
nap (itiner)
Ez a nap ígérkezett a király-etapnak. Kellemes
napsütéses napra ébredtünk és 8 óra után néhány perccel a domb mögül a
látóhatár fölé felkúszó nap korongja már a kerékpár nyergében talált minket. A
főutat elérve jobbra kanyarodtunk és
A
hegy tetejéről folyamatosan gurulva, majd ezt követően a patak völgyében
kerékpározva egymásután hagytuk magunk mögött Markovci (Marokrét), Salovci
(Sal), Stanjevci (Kerkaszabadhegy), Mackovci (Mátyásdomb) valamikori magyar
településeket. Mackovci határában egy jobbra mutató tábla jelezte a Grad felé
vezető utat melyet kiegészített egy 15 %-os emelkedőt jelző kresz tábla. Megkezdődött
a kapaszkodás felfelé a szőlő dombok között. Kiderült ez a 15%-os tábla nem is
ritkaság ezen a vidéken, még számtalannal találkoztunk, nem beszélve a külön
nem is jelzett, de hosszan elnyúló 6-10 %-os emelkedőkről. Igaz, a tetejükről
mindig le is gurultunk, hogy aztán a következőre ismét felkapaszkodjunk. A
KRAJINSKIPARK GORIČKO területén kerékpároztunk.
Goričko neve a
szőlőhegytől ered. Így nevezik ugyanis a helybeliek azokat a dombokat, amelyek egykor
a Pannon tenger mélyén alakultak ki és később a felszínre emelkedtek. Az
emberek az őskorban települtek le és itt maradtak. Az elmúlt évtizedekben
Goričkot elkerülte a fejlődés és így megőrizte a második világháború előtti
arculatát. Ami nemrégiben elmaradottságnak neveztek az ma előnynek bizonyul. A
szőlőkertek, gyümölcsösök, rétek, bevetett mezők egybefonódnak a településekkel
és egyszeri látványt nyújtanak. Itt elegendő helyet találnak az állatok
tenyésztésére és a növénytermesztésre is, a hagyomány szerint minden
parasztgazdának van egy kis szőlőskertje, ahol saját borát termeli meg. Ez a
harmóniát sugárzó vidék szinte csalogatja a vendégeket.
A
látvány és a következő lejtő minden fáradtságért kárpótolt bennünket. Magunk
mögött hagytuk Carje, Radovci (Radófalva) házait. Az elágazásokban útjelző
tábla hiányában jó szolgálatot tettek az indulás előtt Google-ról letöltött műholdas fényképek, amik segítettek
beazonosítani a terepet, hogy éppen hol is állunk. Ennek hiányában biztosan
többször eltévedtünk volna a keskeny, jelzés nélküli utakon. Számtalan kemény
emelkedőt magunk mögött hagyva a 32. kilométernél elértük a Gradba vezető
főutat, ami egy 18%-os emelkedő volt. Ezen feltolva a bringákat megérkeztünk
Grad várához (
Gradon lévő várat ( egykor Felsőlendva) 1208-ban
említik először. Földjét II. András király Miklós vasi ispánnak, a Darói család
ősének adta. A várat ő építtette erre a helyre. Miklós fia Salamon eladta a Gut
- Keled nemzetségbeli Amadénak a felsőlendvaiak ősének. A vár a csehek elleni
harcokban 1271-ben játszott először fontos szerepet. A felsőlendvaiak
kihaltával a vár 1358-ban a királyra szállt, aki ekkor Kont Miklós nádornak
adta, majd tőle Újlakért (Ilok, Horvátország) visszacserélve 1365-ben Szécsi
Miklós bánnak adományozta a várat 99 faluval együtt, szintén cserébe a miskolci
uradalomért. Vas megye legnagyobb földesura Szécsi Miklós lett, így a felső
Muravidék legnagyobb hűbéri birtoka a felsőlendvai vár körül alakult ki. Mátyás
király olaszországi útjai során mindig itt szállt meg teljes kíséretével. A vár
későbbiekben a Nádasdy Leopold birtokába került. Ők alakítatták át
várkastéllyá, amely ma is áll. A századok során jellegzetes többszögű alakot
kapott.
Az impozáns vár megtekintése és a várudvaron
elfogyasztott ebéd után fél kettőkor indultunk hazafelé a kanyargós, lejtős
erdei úton. Másfél kilométeres fergeteges gurulás után megálltunk a falu
templomát is megtekinteni. A továbbiakban a hullámos terepen vezető út a kuzmai
elágazásba torkollott. Itt jobbra kanyarodva megkezdtük a nyolc kilométeres
visszakapaszkodást a számtalan 8-10 % emelkedőn a szlovén - magyar határra. A
rövid és formális útlevél (személyi igazolvány) ellenőrzés után begurultunk
Felsőszölnökre. Itt úgy határoztunk, hogy az előttünk álló 27 kilométeres
szakaszt levágva az erdőn keresztül a piros turistajelzést követve megyünk
vissza Kétvölgybe. A falu vége felé egy villanyoszlopon lévő jelzés egy lakóház
udvarán keresztül irányított a turista ösvény. Az út elején a néhol csúszós
avaron tolni kellett a kerékpárokat miközben (zavarok az avaron: copyright
Szőke kapitány) a kidőlt fákat kerülgettük, más részeken azonban néha sikerült
nyeregbe pattanni. Egyszercsak elfogytak
a jelzések a fákon. Emiatt ketten gyalogosan visszamentek megkeresni az utolsó
még észlelt piros csíkot. Szerencsére nem kellett nagy kerülőt tenni, mert egy
dombra feltolva a drótszamarakat a kijelölt útra tértünk és hamarosan
feltárultak Kétvölgy házai.
3.
nap (itiner)
A
harmadik napi szakasz, ha nem is a legnehezebb, de a leghosszabb szakasz címre
méltán pályázhatott. Úticélunk Ausztriába, Burgenlandba, Güssing várához
vezetett. Borús, hűvös reggel köszöntötte a korán útrakelőket. Negyedkilenckor
már túl voltunk a reggeli bemelegítő erdei ösvényen. A már ismert úton a Hársas
tó érintésével jutottunk el Máriaújfalun, Magyarlakon, Csörötneken keresztül
Rönökre. Általában is elmondható, hogy az őrségi közutakon a kis forgalom miatt
nagyon jól lehet kerékpározni. Csak ritkán találkozik autóval az ember. Rönököt
és a forgalmas 8-as utat elérve a főút mellett vezető aszfaltozott gyalogos
járdán tudtunk kerékpározni mindaddig, míg a Szent Imre templomot jelző
táblánál jobbra nem kanyarodtunk. 2,5 kilométeres enyhe emelkedő után elértük a
falun kívül a határ közvetlen közelében álló Szent Imre templomot.
A faluról írásos emlékekben Rönök neve 1336-tól áll
rendelkezésre, neve többször változott az évszázadok során. A legrészletesebb
képet a faluról a XVII. Századi források nyújtják. A dombtetőn már az Árpád
korban is állott templom. Volt a falunak református, evangélikus és katolikus
lelkésze is. A tágas két oltárral rendelkező templom fedelét 1898 november
utolsó vasárnapján a viharos szél megbontotta és a tetejét felemelte. A
plébános éppen a szentbeszédét kezdte amikor a
vakolat és a tégladarabok hullani kezdtek. Kilenc ember megsérült a
templomból való menekülés közben. A templomot életveszélyesnek nyilvánították.
Az új templom alapkő letétele 1902-ben volt és 1904 pünkösdjén az újjáépített
templomot ismét felszentelték. A hívők 1951 decemberéig használhatták. Ekkor a
Rákosi rendszer a közeli határ miatt bezáratta. Az idő vasfoga megtette a
magáét. A rendszerváltás hajnalára a templom teljesen tönkrement. A vasfüggöny
lebontása után az osztrák és magyar állam és az egyház összefogásával
újjáépítették és 1991-ben ismét birtokba vehették a hívek.
A
templomtól néhány lépésnyire álló határ még innenső oldalán elfogyasztottuk a
tízórainkat, majd átkerekeztünk az osztrák határon álló őrbódéhoz. A határon
átkelve a murvás úton két kilométeres gurulás következett a négynapos
kerékpártúránk talán legszebb erdejében. Inzenhof-t elérve ismét rövid, majd
hosszan elnyúló emelkedők követték egymást, némelyik tetején pihenőhelyet
alakítottak ki a fáradt kerékpárosok számára; ivóvízzel, padokkal,
kerékpártartókkal, árnyékot adó fákkal, térképekkel és turista információt
nyújtó táblákkal felszerelve. Az R 50-es kerékpárúton kerekezve egyszercsak az
egyik emelkedő tetejére felkapaszkodva felbukkant előttünk a vulkanikus dombon
álló a völgyek felé magasodó sasfészek, a güssingi vár. A városba begurulva jelzőtábla
mutatja a várba vezető utat. Mire a várba felértünk négy kapu alatt elhaladva
toltuk fel a kerékpárokat a borzasztóan meredek emelkedőn a várudvarra, ahol
ciszterna és szabadtéri színpad található. Aki kényelmesen szeretne feljutni,
annak rendelkezésére áll egy sikló, ami 1 euróért felviszi a látogatót a várba.
A várudvarról meredek lépcsőn jutunk a palotába és a lakótoronyba. A vár
termeiben kiállítás található. A lovagteremben látható a Batthyány család
arcképcsarnoka és itt áll a család egyik orgonája, amelyen Mozart játszott. A
fegyvertárban magyar és török fegyverek vannak kiállítva. A vár harangtornyából
360 fokos pazar panoráma tárul annak a szeme elé, aki nem rest és
felkapaszkodik az egyre szűkülő fa csigalépcsőkön. Sűrű erdővel borított
hegyek, zöld síkság, emelkedők, lejtők láthatók amerre csak a szem ellát.
Güssing (Németújvár)
nevezetessége a Batthyány család birtokában álló vár. Ennek helyén II. Géza
idején kolostor állt. II. Béla elvette az egyháztól és várrá alakította. A
tatárjárást követő zűrzavaros időkben a németújvári grófok rablótanyájává vált.
Többször gazdát cserélt, majd amikor a Batthyány család birtokába került a vár
már békésebb célokat szolgált. A XVIII. Század végére elvesztette stratégiai
jelentőségét, mert II. József egy rendelete előírta, hogy az ingatlanok után
utcára néző ablakaik száma és tetőfelületük nagysága arányában kell adót
fizetni. Tudatos lebontásnak, majd kis híján az enyészetnek esett volna
áldozatul, ha utolsó gazdája Batthyány Iván a XX. Század elején nem hoz
jelentős áldozatot a megmentésére.
Három
óra előtt indultunk visszafelé Kétvölgybe. A várból egyirányú utca vezet le a
főutcához. Ezen kerekeztünk Kleinmmürbisch kezdetéig, ahol jobbra kanyarodva az
R 50-es kerékpárúton haladtunk Langzeil, Weiderberg, Heiligenkreuz érintésével
a rábafüzesi magyar határig. Az út szinte forgalommentes, változatos, könnyebb
nehezebb-emelkedőkkel tarkított. Néha, néha egy - egy szembe jövő kerékpárossal
találkoztunk. A táj szépsége minden fáradtságért kárpótolt. Az utolsó néhány
kilométer a guruló szakasz volt. Rövid shopingolásra megálltunk a mindig nyitva
tartó heiligenkreuzi kis boltnál, hogy az otthon maradottaknak vásároljunk egy
kis ezt-azt, majd a határon átkelve Szentgotthárdig legnagyobb meglepetésünkre
kerékpárúton tudtunk eljutni. Itt dönteni kellet, hogy a rövidebb, de több
emelkedőt tartalmazó, vagy a hosszabb, de már ismert kevésbé fárasztó utat
választjuk. A választás a hosszabb, a Hársas tó felé vezető útra esett. Már jól
ismert tájon kerekezve gyorsan szaladt az idő és egyszer csak megint azt vettük
észre, hogy az apátistvánfalvi lejtő aljában állunk s felettünk magasodik a
domb tetején álló templom tornya. Felküzdve magunkat az emelkedőn a
templomkertben megpihenve a bejárati kapun találtunk egy telefonszámot, amit
feltárcsázva sikerült kinyittatnunk a templomot, így belülről is megnézhettük.
Írásos dokumentumok alapján
a község első okleveles említése 1350 ősze. A település Harding Szent István cisztercita apátról lett elnevezve. Az ő
tiszteletére emelték 1785-ben a ma is meglévő igen szép, műemlék templomot,
mely helyén korábban csak kápolna állt. Harding Szent István Angliában
született 1059-ben. Először a Sherborne-i bencés apátság közösségébe lépett.
Tanulmányait az Írországi Lismore-ban, majd Párizsban és Rómában végezte.
Megismerkedett Damiáni Szent Péterrel, akinek hatására a molesmei monostorban
telepedett le, majd az új monostor alapítóival a franciaországi Citeaux-ba
költözött, itt a közösség harmadik apátja volt 1108-1133 között. 1134-ben
Citeaux-ban hunyt el.
Kétvölgybe
18 óra 30 perckor érkeztünk és a kilométeróra tanulsága szerint
4.nap (itiner)
Május
első napján kora reggel indultunk Söjtörre, ami 90 kilométerre volt található
szálláshelyünktől. Még előző este felraktuk a kerékpárokat az autók tetejére,
hogy reggel ne kelljen velük az időt tölteni. Gyönyörű verőfényes, de hideg
reggelre ébredtünk. A hőmérő
A csömödéri kisvasút
építése 1918-ban kezdődött. Ezzel összeköttetést teremtettek a csömödéri
fűrészüzem és az Eszterházy hitbizomány erdőterületei között. Kezdetben
lóvontatás volt, majd 1922-ben áttértek a gőzvontatásra. Ekkor érkezett a Muki
és a Karcsi nevű gőzmozdony. A század első felében folyamatosan épültek a
szárnyvonalak. 1930-ban Bázakerettyén olajat találtak, így bővült a szállítani kívánt
áruk palettája. A menetrendszerű személyszállítás 1954-ben kezdődött Kistolmács
- Csömödér között. 1965-ben kivonták a napi használatból a gőzmozdonyokat és
dieseleket állítottak helyükre. A pálya állapota folyamatosan romlott, mígnem
az 1980-as években megkezdődött a vágányok felújítása és a máig tartó
fejlesztési program. 2002-ben megépült a Lenti - Csömödér közötti szakasz, így
109 kilométerre bővült a használható vágányok hossza. Magyarországon az
egyetlen olyan kisvasút, amelynek fő bevételi forrása még mindig az
árufuvarozás, de egyre nagyobb mértékben a közjóléti, turisztikai igények
irányába tolódik el. Ennek kiszolgálására vásárolták Romániából az Ábel nevű
gőzmozdonyt.
Jó fél óra
késéssel érkezett az Ábel vontatta szerelvény. Az előzetesen leegyeztetett zárt
kocsikba felraktuk a kerékpárjainkat és
felszálltunk a zakatoló, zötykölődő, nyitott kocsikba. Mire megtettük a 14 kilométeres utat teljesen átfáztunk, és nem
győztük magunkról leseperni a pernyét. Délután három óra volt mikor
kivagoníroztunk, hogy folytassuk utunkat tovább, vissza Söjtörre. Csömödér
központjában némi tanácstalanság után ráleltünk a helyes irányra, ami Nova felé
mutatott. Harminc kilométer volt vissza és a feltámadó szél a nyílt terepen
megnehezítette a kerékpározást. Sorra hagytuk magunk mögött a furcsa nevű
településeket, Ortaháza, Gutorfölde, Tófej. Még egy utolsó erőfeszítést
igényelt a Tófej és Söjtör közötti kaptató és nem sokkal 17 óra előtt megérkeztünk
Söjtörre. A fagyizó üzletvezetője elintézte, hogy az otthon éppen a vacsorát
melegítő gondnok kinyissa nekünk a Haza Bölcsének tiszteletére fenntartott
emlékmúzeumot. Élvezetes és hosszúra nyúlt előadást hallgathattunk meg Deák
Ferencről és életéről. Igazi élménnyel zártuk a négynapos túrát. Nem sokkal fél
hét után élményekkel és látnivalókkal gazdagodva indultunk vissza Budapestre.
Az élmények mellett sok új ötletet is gyűjtöttünk, hogy legközelebb, ha ezen a
vidéken járunk, mik legyenek jövendőbeli túráink célpontjai.
Nyeregbe
Dróthuszárok. Hajtás pajtás!